Een maandelijkse bijdrage kan door de kinderen makkelijker gezien worden als 'fuck it money' (want die frontale kwabjes zijn nog niet af), waardoor ze mogelijk dan zelf óók nog bijlenen en daar later de zure vruchten van plukken. Als we ze zeggen dat ze het deel dat ze niet rondkrijgen kunnen lenen en dat wij dan later die lening zullen aflossen, dan hebben we én nog eens een educatief gesprek over financieel gevoel en verstand, én ze geven minder makkelijk te veel geld uit, én op het moment dat ze last zouden krijgen van de lening (bv bij een hypotheekaanvraag) hebben wij hem al afgelost. Dat voelt als een bewuster 'cadeau' dan bijpompen in de vaste lasten.
Een tussenvorm kan zijn dat wij wel de kamerhuur direct betalen (zodat we ook nog wat invloed hebben op of ze veilig wonen), en zij de rest betalen of lenen (en dat wij dan dus die lening aflossen).